|
BARBARA BORČIĆ
Plastosi. Zbirka o civilizaciji, ki je preživela katastrofo
Kultura naj bi pripadala
ljudem, kar Plastosi najverjetneje niso. Zato
moramo razširiti pojem kulture ali vpeljati njeno plastosoidno inačico.
Milena White, avtorica knjige Homo plastoidus
V zadnjih letih se Marko A. Kovačič posveča konceptualnemu preučevanju
in kontekstualni pripovedi o civilizaciji Plastosov - »edinih preživelih
bitjih po veliki jedrski katastrofi v 23. stoletju, ki so jih strokovnjaki
odkrili v Katastropolisu, mestu za Uralom«.
Institucionalni okvir civilizacije Plastosov tvorijo razstave (objekti,
zemljevidi, orodje, ostanki, deli teles, portreti in razni mehanizmi in
bivališča), performansi in predavanja Dr. Skavčenka, simpoziji, časopis,
fotografije in video dela. Vsaka manifestacija hkrati odraža določeno
verzijo preteklosti kot je predstavljena v sedanjosti s pomočjo prihodnosti.
Žanrsko lahko projekte iz tega ciklusa opredelimo kot znanstveno fantastiko,
ki na satiričen in ljubeč način gradi civilizacijo naših zanamcev. Formalno
gre za kombinirane tehnike in postopke - od konstrukcijskih, aditivnih
in animacijskih do uprizarjanja, vlivanja in montaže. Projekti združujejo
značilnosti in metode raznovrstnih orodij, izraznih sredstev, medijev
in govoric - vse od civilizacijskih tehnik industrijske dobe do komunikacijskih
tehnologij informacijske družbe. Pri tem so odločilna umetnikova znanja,
veščine in izkušnje tako v polju kiparstva, performansa in videa kakor
filma, teatra in muzike. Konkretne postavitve in uprizoritve upoštevajo
prostor kot bistven konstitutivni element in figuro (gledalca) kot tistega,
ki projekt s svojim gibanjem in odzivanjem šele dopolni. Prizorišče projektov
praviloma sestavlja kovinska konstrukcija, ki oblikuje prostorsko mrežo
- vozlišče s pastmi za pogled (kipi, mehanizmi, komore, ekrani, najdeni
predmeti, kukala, prevarala in magične škatlice) in uho (zvok, šum, glas,
ropot, muzika). Tako vsakokratna instalacija s svojo vizualno in zvočno
kompleksnostjo postane tudi simbolni prostor komunikacije, v kateri gledalec
igra aktivno vlogo dešifranta pomenov, povezovalca in sprožilca dogajanja.
Pomenske ravni te celostne umetniške prakse zbujajo večplastne reference
in asociacije, ki seveda niso brez navezav na pretekle izsledke - zlasti
(historičnih) avantgard in posameznikov, ki so trmasto vztrajali pri lastnih
utopičnih načrtih. Umetnik postavi skupaj staro in novo - nekaj, čemur
lahko rečemo preteklost in sedanjost, pa tudi potencialna prihodnost.
Če je naša zavest rezultat interakcij med preteklostjo in sedanjostjo,
nam Kovačičeve umetnine sporočajo, da je tudi prihodnost nepogrešljivi
akter v tem svetu fragmentarne percepcije in okrušenih razmerij. Pretekli
spomini nam res lahko zapolnijo luknje, prihodnja pričakovanja pa nam
morda lahko napravijo življenje znosnejše.
S ciklusom »Plastosov« se je Marko A. Kovačič prvič predstavil leta 1998
na razstavi Fiziognomika plastosa v Moderni galeriji v Ljubljani. Zasnovana
je bila kot foto dokument o obstoju bitij, ki so nastala kot kombinacija
človeških, živalskih in mehanskih delov.
Ob tem »projektu v nastajanju« je zapisal: Plastosi,
sicer fizični zmagovalci, so tako postali psihološki poraženci. Ujetniki
osvojenega prostora, ki ga niso doumeli. In, kot trdi uradna znanost,
ga tudi ne smejo. Toliko smo na tej točki dolžni svojim prednikom. Če
jih zaradi zoologov že ne moremo pokončati, jih vsaj ignorirajmo.
Z naslednjo razstavo Preživelo mesto
(Galerija Kapelica, Ljubljana 1999) je nadaljeval z raziskavami še bolj
poglobljeno in je predstavil tudi bivališča Plastosov - komore, ki kot
nekakšne konstruktivistične skulpture spominjajo na ostanke industrijske
dobe. Ko se komoram približamo in skozi optična kukala opazujemo rekonstrukcije
teh bivališč, si zlahka predstavljamo njihovo - zaradi naše vsiljivosti
zamrznjeno - vedenje in njihove navade.
V letih 2000-2001 je Marko A. Kovačič s projektom Plastos:
Paleontropološki muzej I, II (Galerija Kapelica, Ljubljana in Razstavni
salon Rotovž, Maribor) razširil raziskovanje civilizacije Plastosov na
vrsto sodelavcev, priznanih strokovnjakov za posamična področja - od plastologije,
elektronske nevrologije in globalne strukturologije -, ki so svoja dognanja
predstavili na simpoziju in v časopisu Plastos.
Potovanje Plastosov na relaciji Ljubljana-Maribor (Plastosi
potujejo) pa so pospremili še informacijski plakati v sredstvih
javnega prevoza (vlak, avtobus), radijska igra in znanstvena oddaja na
televiziji. Tednik Mladina je takrat
o tej razstavi zapisal, da je »najboljša arheološka razstava leta, najboljša
antropološka razstava leta, najboljša futuristična razstava in najbolj
logično urejena postavitev sodobne umetnosti«.
Doslej najbolj kompleksna je bila postavitev
Civilizacija Plastosov v Narodnem muzeju v Ljubljani leta 2002.
V formi (paleontropološke) muzejske zbirke so bili predstavljeni nastanek
in razvoj Plastosov, arheološki ostanki, njihova fiziognomska razčlenitev,
rekonstrukcija njihovih bivališč in tehnični pripomočki. Med muzejske
eksponate so bili uvrščeni ostanki bioloških in mehanskih delov teh bitij,
ki pričajo o njihovem dvojnem izvoru, in tudi primerki orodij in instrumentov
za specifične transplantacijske in ksenotransplantacijske posege, ki so
Plastosom omogočali ohranjanje njihove identitete. Hkrati pa je umetnik,
kakor že prej domala zmerom, Plastose približal ljudem s svojevrstnimi
predavanji-performansi, v katerih je v vlogi znanstvenika in poznavalca
spregovoril o specifičnih karakteristikah te civilizacije, njeni kulturi,
ritualih - zlasti o najpomembnejših obredih čaščenja kulta hitrosti -,
pa o njenem boju za obstanek, vezanem na gensko kloniranje; razkril pa
je tudi nekaj podrobnosti iz vsakdanjega življenja Plastosov.
Zbirka Plastosov se tako rekoč vsak dan poveča za kakšno pomembno najdbo
ali zanimivo podrobnost, za na novo razvozlano skrivnost. Obsežen del
zbirke predstavljajo arhivski materiali, ki so jih prispevali raziskovalci
- antropologi, etnologi, sociologi, kulturologi, zgodovinarji, geografi
ipd. - različnih obdobij zgodovine Plastosov in s tem pomagali vzpostavitvi
mlado in dinamično znanost plastologijo. Med pomembno gradivo sodijo,
denimo, tudi zgodovinska karta, ki priča o migracijah Plastosov, vozilo
za potovanje po prostoru in času in elektronska naprava energotron - pretvornik
medplanetarne energije. Vizualni material poleg zelo raznorodnih primerkov
Plastosov v tem trenutku obsega še celopostavno figuro in doprsne portrete
v nadnaravni velikosti, naseljene kovinske komore, fotografije, diapozitive
in video posnetke izbranih primerkov in njihovih življenjskih situacij.
V instalaciji Plastoratorij, ki
jo je umetnik postavil v Galeriji Kapelica 2004, je primerke malih bitij
uspel prikazati v njihovem dokaj okornem, a funkcionalno natančnem mehaničnem
gibanju. Dotlej se namreč v navzočnosti človeka niso premikali, rekli
bi lahko, da so pred njim zmerom otrpnili – tudi zato se nam je morda
zdelo, da so mrtvi muzejski eksponati. Tedaj pa smo jih prvikrat videli,
kako v živo in v nedogled ponavljajo nekakšno koreografirano opravilo.
Na razstavi v ljubljanski galeriji Art.si pa je Marko A. Kovačič predstavil
kovinske odlitke, narejene po nekaterih od teh dinamičnih bitij, ki jih
je uspel prepričati o svojih dobrih namenih. Pri tem se je zgledoval po
odlitkih, ki so jih znanstveniki prav pred kratkim našli nedaleč od Katastropolisa.
Tokrat je Plastose prikazal v njihovih na novo odkritih življenjskih okoljih
in medsebojnih odnosih. Zato, pravi umetnik, je ta postavitev zanj izjemen
znanstveno-komunikacijski dosežek, saj je po dolgih letih trdega dela
prodrl v komunikacijski svet Plastosov. Mi pa se lahko skupaj z njim veselimo,
da bomo prav kmalu vsi skupaj v pristnejših odnosih z bitji, ki so se
nam sprva zdela tako tuja in nenavadna.
|